Select

Gebruik belevenismarketing als marktonderzoek!

By admin on 28 april, 2014

Pine en Gilmore spraken in 1998 al over de term ‘experience economy’. We hebben ons de term ‘belevenis’ alleen maar meer en meer eigen gemaakt en we eisen dit ook in onze maatschappij. Als iets geen unieke, toffe of gave belevenis is, laat dan maar zitten!

En dat is ook niet zo gek. Kijk maar eens naar alle informatie die we dagelijks tot ons nemen. Als je dan niet opvalt als merk, blijf je ook niet hangen in de gedachten van de consument.

Toch lijken traditionele vormen van marketing en reclame het nog altijd te winnen van belevenismarketing, ondanks de vaak veel lagere kosten hiervan. Maar waarom zou dat zijn? Misschien durven merken niet, het betekent immers wel dat je jezelf kwetsbaar opstelt. Als jij iets organiseert waar het publiek niet enthousiast van wordt, kan dat negatief zijn voor het imago. Ook is belevenismarketing lastig meetbaar. Vooraf is de ROI vaak lastig in te schatten.

Een bedrijf dat het woord belevenis heel goed heeft begrepen is Red Bull. Al jaren staan zij bekend om de evenementen die ze organiseren. Denk aan de air races, de space jump en natuurlijk de befaamde zeepkistenrace! Bij deze (veelal) gratis evenementen laat Red Bull aan de bezoekers zien waar het merk voor staat: lef, durven en doen!

 

Op kleinere schaal zijn er ook bedrijven die heel goed hebben begrepen wat ze met belevenismarketing kunnen bereiken. In Londen is BWM MINI heel actief op het gebied van het creëren van belevenissen die bij hun merk passen. Bovendien komen ze op deze manier in gesprek met hun doelgroep. Iets wat misschien wel het meest waardevol is van belevenismarketing!

bmw mini festival  Guerilla parking mini

Zo hebben zij al diverse kleine events en stunts gedaan door de stad heen. Bijvoorbeeld straattheater met een MINI, waarbij korte theater shows gegeven werden op plekken waar mensen op vrijdagmiddag op straat voor hun ‘local pub’ stonden te borrelen. Of MINI ‘guerilla parking’, waarbij mini’s door de hele stad op gekke plekken werden geparkeerd, bijvoorbeeld op het dak van een bioscoop. Ook deed MINI met hun auto’s een zomertour langs alle festivals, waar er een klein feestje rondom de MINI werd gebouwd met het nieuwe MINI ‘sound system’.

Hoe kom je beter in contact met je doelgroep dan door dit kleinschalige belevenismarketing acties? Juist, niet dus!

Belevenismarketing als marktonderzoek
Precies om die reden denken wij dat belevenismarketing, naast een zeer interessante vorm van marketing en reclame, ook een ideale tool kan zijn om marktonderzoek te doen. Op het moment dat jij je openstelt voor je fans, voor consumenten, zijn ze ook bereid om met jou in gesprek te gaan. En wat is nou interessanter dan dat?

Je kunt hier allerlei vormen bij bedenken. Ga een op een in gesprek met een (potentiele) consument. Organiseer een wedstrijd waarbij ze gegevens moeten achter laten. Zet een soort ‘Man Bijt Hond’ Babbelbox neer en vraag de consument om zijn échte mening! Genoeg ideeën dus. Nu nog actie? Wij helpen jou graag in je eerste stappen op belevenismarketing gebied. Stel jij je open?

Loading